Lastiğinizin yanağına baktığınızda, çok sayıda alfanümerik kod ve sembol göreceksiniz. Bu lastik işaretleri size lastik kullanımı veya değişimi konusunda önemli bilgiler sunar.
Lastik işaretleri genellikle bir harf ve bir sayıdan oluşur. R harfi, lastiğin iç yapısının radyal olduğunu gösterir. Harften sonra bir sayı görürsünüz. Örneğimizde: 17. Bu sayı inç cinsinden ifade edilir ve lastiğin takılacak şekilde tasarlandığı tekerleğin çapını gösterir.
Lastiğinizin yanağında bir sayı ve ardından bir harf bulacaksınız.
Lastik yük endeksi (örneğimizde: 91), tek bir lastik tarafından taşınabilecek maksimum yüke (kg cinsinden) karşılık gelen bir koddur. Lastik hız endeksi (örneğimizde: V) bir lastiğin azami yük taşıyabileceği maksimum hıza karşılık gelen bir koddur.
Üreticinin marka adını, lastiğin menzili gibi, her zaman lastik yanağında kolayca görebilirsiniz. Örnek "Pilot Sport 4 S" ismi lastiğin menzilini ifade etmektedir.
Lastiğinizin yanağındaki "Tubeless" (iç lastiksiz) ifadesi, lastiğinizin bir iç lastiğe ihtiyaç duymadığını gösterir. Bazı tekerlekler için bazen bir iç lastiğin (şambrel) gerekli olduğunu unutmayın, ancak bu gibi durumlarda şambrel ve lastiğin uyumlu olup olmadığını değerlendirmek gerekir.
Aksine, "Tube type" (iç lastikli) ibaresi lastiğe şambrel (iç lastik) takılması gerektiğini gösterir.
Lastiğin yanağında, lastiğin azami yükünü ve basıncını gösteren işaretler (MAXLOAD ve MAX PRESS gibi) bulunur. Ancak bunlar, aracınız için gerekli yük ve basınç değerleri olmayabilir.
Lastiklerinizin aracınızda doğru performans gösterdiğinden emin olmak için, araç üreticiniz tarafından önerilen lastik şişirme basıncına uymanız gerekir. Bu bilgileri normal şartlarda kullanıcı el kitabında veya sürücü kapısında ya da yakıt deposu kapağının üzerindeki etikette bulabilirsiniz.
Lastik tarih kodu ise diğer lastik işaretlerinin bulunduğu DOT (ABD Ulaştırma Bakanlığı) alanında görünür. İlk kod ABD pazarı gereksinimleri içindir. Tarih kodu dört rakam ile en sonda görüntülenir.
İlk iki rakam haftayı, son iki rakam ise üretim yılını belirtir. Örneğin, lastik tarih kodu "4714", lastiğin 2014 yılının 47. haftasında üretildiğini gösterir.
Lastiğin kullanım ömrünün sonuna gelindiğinde ise tek gösterge lastiğin aşınıp aşınmadığıdır. Bu, lastik aşınma göstergesi yardımıyla ölçülebilir.
Lastiğinizin üzerinde lastik aşınma göstergesi bulunur. Bu küçük 1,6 mm yüksekliğindeki sırtlar lastik desenleri arasında bulunur.
Lastiğinizin üzerindeki sırt deseni lastik aşınma göstergesiyle aynı seviyeye geldiğinde lastik, minimum diş derinliği seviyesine ulaşmış demektir.
Bazı lastikler, dört mevsim ve kış lastikleri de dâhil olmak üzere lastik yanaklarında M+S ile işaretlenmiştir. Bu harfler sadece "Çamur" ve "Kar" ifadelerini ifade eder ve lastiğin üreticiye göre “kar” lastiği olduğunu gösterir.
Bununla birlikte kış koşullarında sadece M+S işareti bulunan lastikler, düzenleyici testlerine tabi değildir.
Sadece “3PMSF" işaretli lastikler, karlı zeminde kullanım için özel olarak tasarlanarak ve objektif testlerde tüm gereklilikleri yerine getirerek gerçek kış performansını garanti eder.
Kış sertifikalı lastiklerde (M+S ve/veya 3PMSF işareti) hız kapasitesi orijinal yaz lastiklerinden daha düşük olabilir. Bu nedenle, kış lastikleri takılıyken araç hızı gerektiğinde buna göre sınırlandırılmalıdır. Bazı ülkelerde, örneğin aracın teorik hız sınırının lastiklerin hız limitinin üzerinde olabildiği durumlarda, aracın içinde sürücü tarafından açıkça görülebilen bu düşük hızı gösteren bir etiket gerekebilir.
Lastik ebatları, tipik olarak lastiklerin yan tarafında bulunan bir dizi rakam ve harfle gösterilir. Bu işaretleme, lastiğin boyutunu, genişliğini, yanak yüksekliğini, jant çapını ve diğer bazı önemli özellikleri belirtir. Bir lastiğin ebat açıklamalarını öğrenmek için aşağıdaki maddeleri inceleyebilirsiniz.
Lastiklerin basıncının ideal düzeyde olması güvenli bir sürüşün olmazsa olmazlarındandır. Bu yüzden araç lastiklerinin basıncı ayda bir ve uzun yola çıkmadan önce mutlaka kontrol edilmelidir. Lastik üzerinde de yazılı olan, ideal basınç değerlerini aşağıdaki tablodan inceleyebilirsiniz.
Lastik basıncının çok yüksek olmasının da çok düşük olmasının da aracınıza ve sürüş kalitenize çeşitli zararları olduğunu bilmelisiniz. Düşük hava basınçlı lastikler kullanmanın tek bir mantıklı gerekçesi kumlu zeminde güvenle ilerlemektir.
Lastiklerde, yüksek hava basıncının ve düşük hava basıncının da zararları olduğunu bilelim.