KARAYOLU TRAFİK ve YOL GÜVENLİĞİ ARAŞTIRMA DERNEĞİ

ROAD TRAFFIC AND SAFETY ASSOCIATION - ANKARA

FACEBOOK'TA BİZİ TAKİP EDİN

Google+ 'DA BİZİ TAKİP EDİN

 

 

                         KIŞ LASTİKLERİ VE GİZLİ BUZLANMA

                   Ülkemizde ulaşım, %94 oranında kara yolları ile sağlanması dolayısıyla, kara yolları ulaşımı çok önem arz etmektedir. Maalesef günde ortalama  15 kişinin yollardaki kazalar sonucu hayatını kaybetmesi bizlere konunun ne kadar önemli olduğunu göstermektedir.

                    Trafik kazaları sonucunda büyük can ve mal kayıpları ile sakat kalmalar  ülkemizin en önemli sorunlarındandır. Tamda bu noktada derneğimizin amaçlarından biri, adından da belli olacağı gibi, trafik ve yol güvenliğinin sağlanması konusunda sürücü ve yayaları uyarmak ve bilgilendirmektir. Şu anda konuşulan kış lastiklerinin, 2918 sayılı Kara yolları Trafik Kanunu uyarınca ticari olan tüm taşıtlarda kullanma zorunluluğu vardır. 1 Aralık - 1 Nisan tarihleri arasında mutlaka takılması gerekmektedir. Takılmadığı takdirde yakalanırsa 625 TL. cezası vardır.

                       Kış lastikleri, +7 derecenin altında ıslak, çamurlu zeminlerde yaz lastiklerine oranla daha iyi yol tutuş ve yüksek güvenlik sağlar. Bunlar özel olarak tasarlanmış desenli lastiklerdir. Taşıtlarda ayrıca bulunması zorunlu patinaj zincirinin olması ise kış lastiği gerekliliğini asla ortadan kaldırmaz. Kış lastiklerini 4'lü olarak takmak gerekir. Sadece ön tarafa 2 adet takılması halinde taşıt hareket halindeyken arka taraftan kayabilir. Bir kaza olması durumunda, sigorta şirketleri kış lastiği takmayan taşıtlara hiç bir ödeme yapmaz.

                         Kış lastiği herkesin can güvenliği için gerekli bir uygulamadır. Bu nedenle, bu uygulamanın sadece ticari taşıtlara değil genişletilerek ticari olmayan binek arabalara da uygulanmasının gerekliliğine inanıyoruz. Çünkü kış lastiği takmayan bir binek arabanın yol açacağı kaza durumunda, kış lastiği takan da takmayan da zarar görecektir.

                           Ağır kış şartları, şiddetli kar yağışı ve çok sert rüzgârlarla birlikte dondurucu hava oluşması durumunda buzlanma olur. Hele ki sıcaklığın sıfır santigrat derecenin altına düşmesiyle donan yağmur ve kar suları cadde ve sokaklarda buz tabakası oluşturur. Derecenin daha da aşağıya düştüğü zamanlarda mümkünse taşıt kullanmamak en doğrusu olacaktır. Böyle havalarda şayet çıkılacaksa, trafiğe çıkmadan önce gidilecek yöne doğru Kara Yolları (Alo 159) ve Bölge Trafikten yol hakkında bilgi alınabilir.

                             Yağan yağmur ve kardan sonra temizlenen yollar ıslakmış gibi görünür. Gerçekte ise ince bir buz tabakası ile kaplanan yol şeffaf fakat çok kayganlaşan buz tabakasıdır. Özellikle, köprü, tünel giriş, çıkışları, viyadük ve rampalarda çok temkinli yavaş ayrıca takip mesafesini normale göre 3 katı arttırarak korunması bir gerekliliktir. 

                               Gizli buzlanma da denilen buzlanmayı sürücünün fark etmesi neredeyse imkânsızdır. Yolda sürerken ani olarak yapılan direksiyon hareketi veya fren istenmeyen sonuçlara yol açabilir. Bu gibi yerlerde "dikkat gizli buzlanma" yazıyorsa veya üzerinde kar şekli olan trafik levhası varsa fren kullanılmamalıdır. Mümkün olduğunca yavaş bir şekilde takip mesafesini biraz daha arttırarak sürmelidir.

                                 Gizli buzlanmanın olup olmadığını silecekleri çalıştırarak da anlayabiliriz. Zira silecekler çalışmıyorsa gizli buzlanma vardır. Gizli buzlanma en çok sabah erken saatlerde ve gece saatlerinde olur.

                                  Bu nedenlerle, kış aylarının getireceği tüm tehlikelere karşı güvenli sürüşler için kesinlikle tüm taşıtlar kış lastiği kullanmalıdır. Ayrıca aşırı soğuklarda mümkünse taşıtlar kullanılmamalı ya da kullanılacaksa çok dikkatli ve trafik kurallarına sonuna kadar riayet ederek kullanmak gereklidir. 

                                   Sağlıklı ve güzel sürüşler dileğiyle...                                                 Bülent N.KUYUMCU

                                                                       

YASAL KORUMA

Derneğin ve resmi www.trafik.org.tr web sitesinin isim, marka ve logo hakları, içeriği, şablonu, tasarımı, site içindeki tüm doküman ve eserlere ait bütün hakları saklıdır. Site içersindeki hiçbir yazı, doküman, sayfa, grafik, tasarım unsuru ve diğer unsurlar izin alınmaksızın kopyalanamaz, başka yere taşınamaz, alıntı yapılamaz, her ne suretle olursa olsun görsel ve yazılı basında, başka yerlerde yayınlanamaz ve kullanılamaz. Site içinde yer verilen eser ve çalışmaların bütün hakları derneğimize ait olup izin alınması ve kaynak gösterilmesi şartıyla kişi veya kurumlarca kullanılabilir. Sitede yayımlanan eserlerin her türlü hukuki ve cezai sorumluluğu eser sahiplerine aittir. Bu hususlara aykırı hareket edenler hakkında bütün yasal haklarımız saklıdır.

TRAFİK ve YOL GÜVENLİĞİ MURACAAT veya DANIŞMA TELEFONLARI
Polis: 155, Jandarma: 156, İlk ve Acil yardım: 112, Karayolları: 159
Sigorta Fonu (İstanbul: 0212 324 1950, Ankara: 0312 204 6414)
Güvence Hesabı: 0212 324 4500

   * * * TRAFİK KAZALARI KUSUR-HASAR-TEHLİKELİ MADDE TAŞ.YEMİNLİ BİLİRKİŞİLİK VE DANIŞMANLIK YAPILIR...! * * *   

ÖNERDİĞİMİZ YERLİ ve YABANCI TRAFİK SİTELERİ

Türk Sürüş AkedemisiMesleki Yeterlilik Eğitim Merkezi Türkiye Şoförler ve Otomotivciler Federasyonu Association for Safe International Road Trawel European Federation of Road Traffic Victims National Association of Women Higways Safety Leaders Marmara Nakliyeciler Terminali Frenteknik Otomotiv San. ve Tic. Ltd. Şti. Karayolları Genel Müdürlüğü International Road Federation